De meren van Noord-Italië

• Lugano
  • Fietsmuseum Ghisallo

Maximum 35 personen

Dag 1

Vertrek

Vertrek 's morgens vroeg vanuit meerdere opstapplaatsen. Onze reis verloopt via Luxemburg, Metz, doorheen de Elzas, langs het Zwitserse meer van Luzern en de St. Gothardtunnel naar het meer van Como.

Het Grand Hotel Cadenabbia**** in Griante wordt onze uitvalsbasis van deze reis. Na het inchecken, en afhankelijk van het vlotte verloop van de heenreis, zal het wellicht nog mogelijk zijn om een korte inlooptocht te doen om de kuiten weer wat los te maken.

Niet-fietsers kunnen er de faciliteiten van het hotel ontdekken.

Dag 2

We nemen de ferry naar Bellagio en starten van daaruit de fietstocht richting Ghisallo. Daar staat een, uit de 17e eeuw, heiligdom met een schilderij van de Heilige Maagd Maria, gekend als de Madonna del Ghisallo en patrones van de fietsers.

Om dit heiligdom te bereiken moet er geklommen worden maar het is een klim dat iedereen aankan. Bovenop bevindt zich naast het heiligdom ook een fietsmuseum. Na bezoek zetten we onze tocht verder en fietsen in een lus terug naar de ferry.

De niet-fietsers kunnen eerst genieten van de wekelijkse markt in het gezellige plaatse Lenno alvorens richting Como te rijden. In Como neemt onze gids U mee naar plaatsen waar het grote toerisme nooit aan toe komt. Winkeltjes en bars in kleine steegjes en op pleintjes helemaal verscholen in het centrum van het oude stadsgedeelte zullen U vol verwondering doen staan.

In de latere namiddag maken we een boottochtje op het Comomeer en laten ons ineens afzetten in de nabijheid van ons hotel.

Dag 3

Lago Maggiore - Lago d'Orta & Isola Bella

Vanmorgen vertrekken we gezamenlijk met de bus en fietsaanhangwagen richting Lago

Maggiore. Voor de fietsers staat er een trip op het programma van ongeveer 85 km waarbij we ondermeer passeren lang het Lago di Varese, Lago di Monate en Lago di

Comabbio.

De eindstreep ligt in Stresa waar we met de niet-fietsers rechtstreeks naartoe gaan.

Vanuit Stresa laten we ons varen naar naar Isola Bella, een eiland dat behoort tot de

Borromeïsche Eilanden en eigendom is van de familie Borromee. Het kasteel en de prachtige tuin niet bezoeken zou echt zonde zijn.

We keren gezamenlijk met de bus terug naar ons hotel.

Dag 4

HET BALKON VAN ITALIË

Ons doel vandaag wordt het Balkon van Italië. De fietstocht begint vandaag vanaf ons

hotel en beetje bij beetje zullen we klimmen tot we het bordje "VETTA SIGHIGNOLA -

BALCONE D'ITALIA 1302 m" tegenkomen. Het zicht op het meer van Lugano van hieruit is adembenemend.

De niet fietsers brengen we naar boven en wie wil kan het laatste gedeelte wandelend afleggen. Ook een gedeelte van de terugweg, vanaf het Balkon tot in Lanzo d'Intelvi kan te voet gedaan worden.

Het is een rustgevende afdaling via een vroegere ski-piste.

De fietstocht eindigt waar ze begon, aan ons hotel, maar de niet-fietsers en wandelaars

worden vanaf Lanzo d'Intelvi weer met de bus naar beneden gebracht.

Dag 5

Het meer van Lugano

We steken vandaag de Zwitserse grens over om wat we gisteren van bovenaf konden zien nu eens van dichtbij te bekijken. Het meer van Lugano ligt zowel in Zwitserland als in Italië.

Ons hotel is ideaal gelegen om op korte tijd al aan het meer van Lugano te zijn en we kunnen dus een ganse dag rondfietsen zonder het meer uit het oog te verliezen.

Met de bus brengen we de niet-fietsers naar Lugano waar U een deel van de tijd vrij kan rondwandelen maar tevens de mogelijkheid heeft om met onze gids een geleide wandeling te maken.

We zijn tijdig terug om volop te kunnen genieten van een laatste avond en diner in ons hotel.

Dag 6

Aankomst

DAUWTRIP + RETOUR BELGIË

Wie er maar niet genoeg van krijgt kan nog deelnemen aan de fiets-dauwtrip. Deze vangt aan om 7u en eindigt om 9u.

Een uurtje later vertrekken we met de bus huiswaarts.

Via Zwitserland, Frankrijk en Luxemburg rijden we terug naar België.

Aankomst voorzien rond 23u.